Subwoofer Tonsil Sub 2.2 należy do zestawu Sub-Sat 2.2, najmocniejszego z tonsilowskich Sub-Satów. Design jest raczej mało skomplikowany: duza czarna skrzynia z dwiema dziurami z przodu. Po odwróceniu stwierdzamy 4 pary zacisków głośnikowych (zakręcanych). Podczas dalszych oględzin nie znajdujemy głośników, co sugeruje, że należałoby ich poszukać wewnątrz urządzenia. I rzeczywiście, wystarczy zajrzeć do krótszego tunelu bass reflex, aby zobaczyć sporawy układ magnetyczny jednego z przetworników oraz, po przeciwnej stronie do magnesu, dwie naprawde duże cewki i całą baterię kondensatorów - ta zwrotnica jest pewnie cieższa niż niejeden głośnik. Nie jest to jednak niespodzianką, bo w koncu w tego typu urządzeniu częstotliwość podziału flitrów jest dość niska.
Jak nietrudno sie domyślić, subwoofer posiada obudową typu band-pass, podwójnie wentylowaną. Po lewej znajduje sie mała komora zawierająca takze wspomnianą zwrotnicę, niewytłumiona, a po prawej znacznie większa, wytłumiona komora ze znacznie dłuższym tunelem bas-refleksu. W ściance dzielącej obie komory zamontowano dwa głosniki niskotonowe z membranami z papieru na piankowych zawieszeniach, ze sporymi układami magnetycznymi - całkiem przyzwoite przetworniki. Prąd doprowadzają do nich dosć grube kable, co z pewnością cieszy oko, zwłaszcza po tym, co można zobaczyć choćby w altusach.
Brzmienie subwoofera jest trudne do opisania, ponieważ jest bardzo zależne od jego ustawienia oraz oczywiście od pomieszczenia. W zależności od tego uzyskuje się bas rozlany, słabo kontrolowany z charakterystycznym dudnieniem wyższego podzakresu albo mocny, miękki, ale wystarczająco szybki, skutecznie uzupełniający, a nie zagłuszający pasmo monitorów. Również pozbycie się dudnienia wysokiego basu da się osiągnać bez wielkich nakładów pracy - trzeba suba tylko dobrze ustawić w dobrym pomieszczeniu i... z odpowiednimi monitorami. A jakie to są? Takie, które spełniają 2 warunki:
-są ośmioomowe (inne spowodują zmianę częstotliwości odcięcia filtra i demolka gotowa)
-mają dużą efektywność min. 87dB - próbny mariaż z Maestro 70 (84dB) zakończył się straszliwą porażką.
Jeśli dobierzemy odpowiednio system i pomieszczenie, Sub 2.2 może mile zaskoczyć nawet w muzyce, a w kinie mocne wrażenia murowane. Ogólnie dosć udana konstrukcja, choć tylko do niektórych systemów.